Plavecké tréningové tipy pre triatlonistov


Plávanie je často považované za najnáročnejší z úsekov v triatlone. Nie je žiadnym tajomstvom, že výkon v ňom udáva tón celým pretekom.

 Na rozdiel od behu a cyklistiky si plávanie vyžaduje precíznu kombináciu dokonalej techniky, sily, vytrvalosti, správneho dýchania a využívania energie. Najmä na otvorených vodách, kde sú podmienky nepredvídateľné.

Ak triatlonista podcení alebo precení plávanie, má zarobené na problém. Alebo vyjde z vody prineskoro a náskok súperov už nemusí okresať, alebo na bicykel sadne umorený a to sa odrazí aj na jeho výsledku. Vo vode sa často rozhoduje o celých pretekoch.

Náš tip: chcete zlepšiť svoj osobný rekord v bazéne či plaveckej etape triatlonu? My vám pomôžeme! Zapíšte sa na individuálny kurz plávania pre dospelých a prekonávajte méty.

Prečo je plávanie pre triatlonistov dôležité?

Prvá fáza triatlonu nie je len o rýchlosti – zaplávať to čo najskôr. Ide tiež o efektivitu využívania a úsporu energie. Aj preto je zvládnutie plaveckej etapy kľúčové, pretože položí základy pre cyklistické a bežecké segmenty.

Áno, v ideálnom prípade chcete z bazéna či vody vyjsť ako prví. Ale čo vám to pomôže, ak vám už neostane síl na bicyklovanie či beh? Plávanie musí byť efektívne a ekonomické, kľúčové je nájsť optimálny pomer intenzity a míňania energie.

Zručné plávanie so správnou technikou (tá je absolútne nevyhnutná) pomôže triatlonistovi ušetriť energiu a zároveň sa hýbať vpred plynulo a dostatočne rýchlo. To následne umožňuje plynulejší prechod do cyklistickej a potom bežeckej fázy.

Dôsledný a cielený plavecký tréning je nevyhnutný pre každého triatlonistu, ktorý chce v súťaži dosahovať výsledky.

Perfektnou prípravou pre triatlonistu je tréning v bazéne. Ideálne pod dozorom skúseného odborníka, ktorý dohliadne na správnu techniku a dýchanie.

Ak máte záujem o intenzívne či tréningové plávanie v Bratislave, neváhajte nás kontaktovať. Ponúkame individuálne kurzy plávania pre dospelých, na ktorých sa citeľne zlepšíte a pripravíte na najbližšie preteky.

Správna technika je základom

Správna technika plávania je dôležitá pre každého plavca, nielen pre triatlonistov. Ak ju totiž nemáte vycibrenú, tak sa skôr unavíte, plávate zbytočne pomaly, v horšom prípade môže viesť až ku kŕčom alebo zraneniu.

Čiže nič, čo by ste chceli zažiť počas pretekov.

V športe, kde záleží na každej jednej sekunde, môže vaša efektivita vo vode rozhodnúť o celkovom výsledku.

Dobrá technika znižuje odpor vody a maximalizuje pohyb vpred, čo umožňuje triatlonistom plávať rýchlejšie a zároveň míňať menej energie. Účinný a synchronizovaný záber horných aj dolných končatín vám pomáha udržiavať stabilný rytmus a dýchanie.

Okrem toho je zvládnutie správnej techniky plávania nevyhnutné na zvládnutie plávania na voľnej vode. Tá má v porovnaní s bazénom svoje špecifiká. V závislosti od vodnej plochy môže byť odpor vody väčší (alebo menší), ovplyvniť výkon môže aj jej prúdenie.

So správnou technikou vás však nič neprekvapí.

Ako ju získať?

Zapísaním sa na individuálny kurz plávania pre dospelých. Iba poctivý tréning a opakovanie vedú k ovládnutiu princípov. Žiaľ, správnu techniku sa čítaním kníh či pozeraním videí nenaučíte.

Aj plavecký tréning musí byť rôznorodý

Triatlonista ideálne potrebuje plavecké tréningy, ktoré zahŕňajú kombináciu vytrvalosti, rýchlosti a nácviku techniky. Stereotyp nie je dobrý. Skrátka – potrebujete sa zamerať na všetky aspekty plávania.

Vytrvalostný tréning buduje schopnosť udržať si stabilné tempo aj pri vyššej intenzite, čo je nevyhnutné pre vhodné rozloženie energie. Práca s rýchlosťou zasa zlepšuje schopnosť odpichnúť sa od úvodného “chaosu” na začiatku pretekov a dostať sa pred ostatných. Technika je dôležitá pre koordináciu končatín, zlepšenie záberu a zníženie odporu vody.

Ak chcete svoje tréning ešte viac zefektívniť, vyťažte z toho, že napríklad pri plávaní v Bratislave nemusíte ostať iba pri bazénoch. Máte k dispozícii viacero otvorených vodných plôch, kde si môžete dopriať tréning v iných podmienkach.

Prečítajte si tiež náš článok: 8 tipov na plávanie v Bratislave.

Nezabúdajte na výdrž a silu…

Vytrvalosť a sila sú pre triatlonistov základnými piliermi, na ktorých stojí a padá prípadný úspech či neúspech. Jedno aj druhé musí mať pretekár vycibrené. Triatlon totiž patrí k fyzicky najnáročnejším športom.

Vytrvalosť je chrbtovou kosťou triatlonového tréningu a jej úroveň dostáva zabrať počas celých pretekov. Ide o viac než len o prekonanie vzdialenosti; ide o udržanie rýchlosti a efektivity. Telo v mnohých momentoch kričí: “Dosť!”, ale triatlonista sa musí prekonať a vydržať až do cieľa.

Výdrž sa rozvíja iba dôsledným, dlhotrvajúcim tréningom. Intenzívne plávanie, dlhý beh či cyklistika – často na hranice síl. Takto sa telo pripravuje efektívne využívanie energie a oddialenie nástupu únavy. Sila je rozhodujúca pre stabilitu a rýchlosť, a to vo vode aj na súši.

Pri plávaní sú horné aj dolné končatiny, ale aj telesné jadro kľúčové k silnému záberu, vyššej rýchlosti a udržaniu optimálnej polohy tela vo vode.

Sila je tiež dôležitá pri prevencii zranení, čo je kritický aspekt pre každého vytrvalostného športovca. Robustné svaly a kĺby sú odolnejšie, lepšie vybavené na zvládanie opakovanej námahy.

Integrácia silového tréningu do režimu triatlonistu je skrátka nevyhnutná. Posilňovanie so závažiami aj kalistenika musia v režime bezpodmienečne figurovať.

… ani na odpočinok

Oddych a regenerácia. Ak naše telo má podávať konkurencieschopný výkon, tak na ne nesmieme zabúdať. Žiaľ, mnoho pretekárov ich podceňuje.

Odpočinok umožňuje telu zotaviť sa z intenzívneho tréningu či pretekov. Dochádza pri ňom k obnove a rastu svalových vláken, čo je nevyhnutné pre akékoľvek zlepšenie či kompletnú regeneráciu.

Pravidelným oddychom navyše pomáhame predchádzať pretrénovaniu, ktoré je u vytrvalostných športovcov častým javom. Pretrénovanie brzdí výkon a výrazne zvyšuje riziko zranení.

Dostatočný odpočinok v žiadnom prípade nie je prejavom slabosti, ale strategickou súčasťou dobrého tréningového plánu. A nejde pritom len o fyzický oddych.

Triatlonový tréning dokáže byť rovnako náročný aj na psychiku. Voľno umožňuje aj psychické osvieženie, pomáha udržať motiváciu a vášeň pre športovanie. Poskytuje príležitosť na zamyslenie, prehodnotenie cieľov a zdokonaľovanie stratégie.

Zaradenie odpočinku a regenerácie do vášho tréningového plánu je jednoducho kľúčom k dosahovaniu uspokojivých výsledkov.

 

Žijete v Bratislave či jej blízkosti? Zapíšte sa na jeden z našich kurzov plávania pre dospelých a my vám pomôžeme pripraviť sa na najbližšie preteky. Radi vám tiež zostavíme individuálny plán, šitý na mieru vašim potrebám.

Menu