Plávanie nie je len šport. Je to terapia pre celé telo. Kto s ním raz začne a zaznamená výrazné prínosy, tak s ním nikdy neprestane. Dodáva energiu, spaľuje tuky a preukázateľne predlžuje život. Tak prečo neplávať? 

Plávanie pre podporu ostatných športov

Plávanie je krásny šport sám osebe, ale predstavuje aj absolútne vhodný základ pre akýkoľvek iný druh športu. Dôvodom je, že ide o cyklický kontinuálny pohyb v miernej až vysokej intenzite, čo pre telo zabezpečuje lepšie využitie telesnej energie akými sú:

  • ATP-CP systém
  • Anaeróbna glykolýza 
  • Aeróbne deje

Ako ukazuje graf, všetky tieto systémy fungujú zároveň, ale podľa typu aktivity v nich niektorý vždy dominuje. Najprv teda svaly využijú dostupné ATP, keď sa vyčerpá, z glukózy sa vytvorí nové. Ak budete plávať dlhé trate a samozrejme pomalšie, časom zaplávate dlhšie. Pokiaľ budete plávať rýchlo krátke trate, časom ich zaplávate rýchlejšie. Aj to je efekt správneho rozkladania energie. Telo sa naučí lepšie aktivovať energiu, čo je základ pre každý šport a vyrovnaný nárast kondície.

Plávanie pre lepšie využitie kyslíka a spaľovanie tuku

Dobré plavecké výkony nie je možné dosahovať bez správneho dýchania. A práve to zvyšuje kapacitu pľúc. Okrem toho sa však dostaví aj eskalácia anaeróbneho prahu (ANP). To je nesmierne dôležitý bod. V ňom totiž dochádza k rovnováhe medzi tvorbou a využitím laktátu. A čo je to laktát? Ide o soľ kyseliny mliečnej a produkt anaeróbneho metabolizmu. Rovnováha medzi tvorbou a využitím je stav, kedy telo prechádza z aeróbneho do anaeróbneho módu a znižuje sa pomer energie v prospech tukov. Pri plávaní sa tento bod dosahuje jednoducho. Ako teda páliť tuky? Rozplávajte sa približne 10 minút a postupne zvyšujte tempo na správnu tepovú frekvenciu. Takto plávajte 45 minút a následne 5 minút pomaly uberajte z tempa. Cvičte 3x do týždňa ako doplnok k silovému tréningu.

Plávanie pre rast nevyužitých svalov

Pri plávaní sa využívajú aj svaly, ktoré pri bežnom živote ostávajú ochabnuté. Z toho vyplýva, že sa zlepšuje celková konštrukcia postavy, držania tela, príde pocit energie v tele. Precvičíte si svaly, ktoré napríklad v posilňovni nemáte šancu zapojiť do hry. Mimochodom je to ideálny rehabilitačný spôsob aj v prípade problémov s chrbticou. Často totiž za ne môžu ochabnuté a nepoužívané svaly.

Plávanie pre otužovanie celého tela

Na plávanie nezanevrite ani v jesenných a zimných mesiacoch. Práve naopak. Otužovanie je jedným z významných benefitov plávania. A to nemusíte patriť ani k ľadovým medveďom. Rozdielnosť medzi teplotou vody a okolím je pre telo zmenou a vďaka tomu sa prirodzene otužuje. V zimnom období tak budete lepšie prekonávať výkyvy teplôt a budete profitovať zo zníženej chorobnosti. 

Plávanie ako liek na srdcovocievne ochorenia

Srdcovocievne ochorenia patria k najrozšírenejším na svete. A prevenciou voči nim by bolo pravidelné plávanie. Nielen vďaka pohybu, ale aj tým, že po  ponorení do vody s teplotou 18-30 ºC nastáva väčšinou pokles srdcovej frekvencie. Naopak, pri ponorení do vody s teplotou 35-37 ºC a pod 15ºC srdcová frekvencia stúpa. Plavecké bazény sú obvykle dimenzované práve na pokles srdcovej frekvencie. Zaťažením srdca sa tak pulz nedostáva do závratných výšok a z dlhodobého hľadiska má u trénovaných jedincov pulz v bežnom živote tendenciu klesať, čím sa jednoducho srdce menej opotrebuje a dlhšie slúži. 

Presvedčili sme vás o benefitoch plávania pre vaše zdravie?

Pozrite si našu ponuku kurzov plávania pre dospelých

Menu